domingo, 10 de enero de 2016

Què és un perdedor?

Marta estava asseguda en silenci a la porxada de casa. De fet, duia allí una bona estona quan el seu iaio es va apropar i va seure al seu costat. Llavors, la va rodejar amb el seu braç i la va apretar.


Després, passaren un llarg temps en silenci, fins que la xiqueta va dir: 
–Sóc una perdedora.
–Per què dius això?– Pregunta el seu iaio.
–Marc m'ha guanyat a eixe joc que m'agrada tant i m'ho ha dit.

I el silenci tornà per uns minuts, fins que el seu iaio es va decidir:
–Marta, saps què és un perdedor?
–Algú que ha perdut, ¿no?
–Error. –S'afanyà el seu iaio– Un perdedor és aquell que no aprèn en la derrota, ni gaudeix de la victòria, doncs, ni guanya quan perd, ni guanya quan guanya.
–No t'entenc iaio. –assenyalà la xiqueta.
–Mira, cada volta que pergues, analitza les causes i aprèn per millorar. Però el dia que guanyes, gaudeix sense humiliar i si mires a qui vinga per darrere, que siga per somriure'l, felicitar-lo i animar-lo.
–Ah!
–I recorda: la vida és una lluita per millorar com a persona. Guanyar és créixer o progressar. Triomfar sobre altres és una cosa circumstancial. La verdadera victòria l'aconsegueixes sobre tu mateixa. M'entens?
–Crec que sí iaio.
–Doncs alçat i camina, que et queda molt per viure...
I la xiqueta s'alçà, besà al seu iaio i va marxar, però va marxar agafant aquelles paraules que l'acompanyaran per la resta de la seua vida.

I com el conte està contat, el meu desig és que vos hage agradat. 

Clic para versión en castellano

Fran García
Orpesa, 2015

No hay comentarios:

Publicar un comentario